STNR

KONTAKT: 

Mobil 21835080 man-fre 9-13

Mette@sansevejlederen.dk


Sansevejlederen ApS

Sølundsgade 47, 8700 Horsens

CVR 38764179

Den symmetriske toniske halsrefleks (STNR)


Den symmetriske toniske halsrefleks (STNR) er en primitiv refleks, der normalt opstår i det første år af et spædbarns liv ca. mellem 6-9 måneder. Det er en forbigående refleks, og er nødvendig for en baby til at overgå fra at ligge på gulvet til at kravle eller gå. Refleksen integreres normalt mellem 9-11 måneder. På trods af den kortvarige levetid af refleksen er den rigtig vigtig, og hjælper andre refleksers udvikling på vej. 


STNR er med til at sikre en god muskelspænding i nakke bagtil, i ryggen og i armene. Den er vigtig for at få god stabilitet og styrke i kroppen. STNR gør det muligt for barnet at hæve sig fra hænder og knæ til en kravleposition. Selve integration af STNR sker, når barnet står i kravlestilling og rokker frem og tilbage. Refleksen er med til at træne synet og muligheden for at fokusere på korte og lange afstande.


Integreres refleksen ikke vil barnet skubbe sig rundt på numsen, være siddende indtil det rejser sig og går, eller også vil det vælge at gå på hænder og fødder (i stedet for knæ). Børn, som aldrig har kravlet, har ofte en aktiv STNR. 

En ikke integreret STNR viser sig som dårlig kropskontrol, manglende styrke og stabilitet. Her er andre eksempler på mulige tegn:  


  • Når et barn sidder ved at bord, vil det typisk hænge ind over hele bordet. Barnet vil typisk kompensere ved at holde hovedet oppe med sin hånd.
  • Barnet har lav tonus (lav muskelspænding i kroppen).
  • I stående eller gående stilling falder hovedet forover, og barnet falder sammen i hele sin kropsholdning.
  • Barnet kan foretrække at sidde med benene ind under sig eller i en W position.
  • Nogle børn har problemer med samsyn, hvilket gør det sværere at læse. Det kan også være svært at skifte fokus fra nær til fjern, som vanskeliggøre at kopiere tekst fra en tavle på længere afstand. Derudover kan dette problem skabe udfordringer i f.eks. boldspil hvor god øje-hånd eller øje-fod koordination skal være i orden.
  • Barnet kan have svage overarme, hvilket gør det svært at lege grundlege som f.eks. vejrmøller.
  • Barnet kan have svært ved koordinering, f.eks. når barnet svømmer, kan underkroppen falde nedad.
  • I nogle tilfælde kan vejrtrækningen blive besværliggjort af den dårlige kropsholdning, hvor barnet falder sammen i kroppen.
  • Barnet kan have en diagnose som ADD eller ADHD.


STNR kan integreres senere i livet. Det kræver, at fundamentet er i orden først, dvs. arousal og de primære sanser.



Jeg har hentet inspiration fra følgende bøger og websites: 


The Symphony of reflexes, Bonnie L. Brandes, 2015 Quantum Reflex Integration Inc.


Last child in the woods, Richard Louv, 2005, Algonquin Books of Chapel Hill


The Rhythmic Movement Method, Harald Blomberg, 2015, Lulu publishing services


Sanseintegration hos børn, A. Jean Ayres, 2007, Hans Reitzel


Grundmotorik, Anne Brodersen & Bente Pedersen, 2004, Forfatterforlaget


Brug din krop, Anne Brodersen & Bente Pedersen, 2011, Forfatterforlaget


Teorien bag børns bevægelse, Bente Pedersen, 2001, Dafolo forlag


Integrated Learning Strategies, ilslearningcorner.com


Star Institute, spdstar.org

Cleaner, 4578 Marmora Road, Glasgow D04 89GR

Call: 1-800-700-6200

Email: mail@demolink.org