ANBEFALINGER

KONTAKT: 

Mobil 21835080 man-fre 9-13

Mette@sansevejlederen.dk


Sansevejlederen ApS

Sølundsgade 47, 8700 Horsens

CVR 38764179

GLADE FORÆLDRE BERETNINGER

 

Resultater kommer ikke af sig selv. Det kræver vejledning og ikke mindst en målrettet indsats fra forældrenes side. Ved kontinuerlig træning hver dag ses der resultater indenfor kort tid. Herunder finder du eksempler på børn, som jeg har hjulpet sammen med nogle meget ihærdige forældre. Børnene er forskellige i alder, baggrund, motoriske udfordringer og handicaps. Nogle beretningerne er anonyme og skrevet af mig - men altid med godkendelse af forældrene. Andre beretninger er skrevet af forældrene. Læs de nyeste historier på min facebook side: Sansevejlederen.

URO OG MANGLENDE SELVVÆRD OG SELVTILLID, DRENG 8 ÅR

Jeg har haft besøg af en skøn dreng på 8 år. 


Mor og far fortalte lidt om drengen inden opstart af et sansemotorisk forløb. Som lille reagerede han kraftig på lyde som f.eks. støvsuger og sølvpapir. Han reagerede også ved at skulle i bad, få klippet negle og hår, og ved let berøring, hvis man strejfede ham, når man gik forbi ham. Han er ikke påvirket i samme grad mere, men han har stadig taktile udfordringer. Han kan ikke gå i tøj, som han føler er for stort, og kommer der bare én dråbe tis i underbukserne, så skal de skiftes. 

Som lille bed han meget, i dag sutter han mere på hans tøj. 

Han har svært ved at regulere sig selv, og hvor mange kræfter han skal bruge. Det kan give udfordringer i fangelege, hvor han kan komme til at skubbe for hårdt til de andre børn. 

Lyd og lugt er han udfordret af i dagligdagen. Han har svært ved at spise hans egen madpakke i skolen, hvis en af de andre børns madpakke lugter. Han er også udfordret af at gå ind på et offentlig toilet pga. lugten. 

Grovmotorisk har han problemer med koordinering f.eks. sprællemand og øvelser til fodbold. Han var langsom til at lære at kravle. Han er konstateret hypermobil og har lav tonus. 

Han snakker rigtig meget, og han kan virke meget “kæk”. Han er god til at koncentrere sig, hvis der er ro omkring ham. Han har svært ved at lukke larm ude. Han er fint med fagligt og har nemt ved at lære nyt. Klasselæren har observeret, at han ofte siger “det kan jeg ikke finde ud af”, når han bliver præsenteret for noget nyt materiale. Skolen er nysgerrig i forhold til hans selvværd og selvtillid. Derhjemme oplever familien, at siger han det, er det oftest, fordi han er på overarbejde. 


Nu har drengen være igennem et 3 måneders sansemotorisk forløb, og det er der kommet gode resultater ud af: 

    • Hans evne til at finde ro, reflektere og stoppe op er blevet meget bedre de sidste 3 måneder. 
    • Det er blevet nemmere at nå ind til ham og få en hurtigere kontakt med ham. 
    • Han har mere balance i krop og sind. 
    • Han har tidligere kun hoppet op og ned på trampolinen, nu laver en saltomortaler med mere og udfordrer sig selv. 
    • Han er ligeledes blevet mere modig i forlystelsesparker med karruseller og andre ting som han tidligere har holdt igen med. 
    • Han sutter mindre på hans tøj. 
    • Han er blevet bedre til at udholde berøring fra andre mennesker.
    • Hans lærer har udtalt, at hun oplever en langt større ro og koncentration hos ham - også i gruppearbejde.


Familien og jeg arbejder videre med drengen, da han endnu ikke er i mål med træningen. Jeg ser stadig udfordringer med taktilsansen, som der skal arbejdes med fremadrettet. Men livskvaliteten er blevet væsentlig forbedret for drengen og ikke mindst hans familie. 

Jeg har haft besøg af en sød dreng på 7 år. Mor kom til mig, fordi drengen viste tegn på sansemotoriske udfordringer. Nogle af de ting, mor fortalte mig om, var: Han har opvågninger om natten og ender altid i mor og fars seng om natten. Han er klodset. Han kaster sig aldrig ud i noget, der kan være “farligt”. Han er ikke så god til at bruge bestik som hans jævnaldrende. Han har altid hadet strømper, og mærker i tøjet driller ofte. Han er næsten som en lille koalabjørn som higer efter tæt kontakt med mor. Hans selvtillid er ikke så god. Han er småtspisende og selektiv spiser. Han skal mindes om, at nu er det tid til at komme på toilet. Læsning i skolen volder ham store problemer, så meget at han ikke selv troede, at han kunne starte i 1. klasse. Han har det svært med at badevandets temperatur aldrig er tilpas. 


Nu har familien været igennem et tre måneders sansemotorisk afklaringsforløb hos mig. Det er der kommet gode resultater ud af:  


  • Drengen er blevet rigtig god til at spise med bestik. Han går nu selv i gang med at skære i maden, uden at han beder forældrene om hjælp. 
  • Nu går drengen selv ud at tisser, når han skal. Tidligere skulle han mindes om, at huske at gå ud på toilet. 
  • Han har fornyelig lavet en læsetest, og han synes selv, at det gik rigtig godt. 
  • Familien har været i flere store forlystelsesparker, og drengen vil nu prøve alting. Han holder sig ikke tilbage. Han afprøvede både vandrutsjebaner, klatrevægge og andre vilde forlystelser. 
  • Han sover nu oftere i egen seng, i stedet for at komme ind til forældrene hver eneste nat. 
  • Når familien spiser, så kan drengen nu blive siddende på egen plads i stedet for at kravle over og sidde på skødet af enten mor eller far. 
  • Han har nu ingen udfordringer med strømper og andet tøj. 
  • Han er ikke så kræsen mere. Han spiser nu mere forskelligt, og han spiser større portioner. Han er modig ift. at prøve nyt mad. 
  • Han elsker nu tumleleg/fysisk leg med far. 
  • Han har stadig svært ved at komme i bad, men badevandets temperatur generer ham ikke længere. 


KRAMMERE, EMPATI OG TØJ DER IKKE DRILLER

Jeg har haft besøg af en skøn pige på 6 år. Hun er født for tidligt, men har fulgt alle de grovmotoriske udviklingstrin. Hun er et barn, der ikke har søgt fysisk kontakt, ofte blevet overstimuleret ved for mange aktiviter, og så er hun sensitiv overfor især strømper men også struktur og mærker i tøj. Pigen har haft svært ved at sortere i sanseindtryk som lyd og lys. Forældrene fortæller, at hun de sidste par år er blevet frembrusende på en lidt pinlig måde. Hun kan blive meget højrøstet og fjollet. 


Familien har nu trænet pigen i 1 månedstid, og det er tid til et besøg hos mig igen. De oplever et barn, som vil være mere fysisk nu. Hun deler ud af krammere og putter sig ind til mor og far. Pigen er blevet mere grædende i situationer, hvor det vil forventes, at hun reagerer sådan. Hun kan altså bedre mærke sig selv, og er i bedre kontakt med hendes følelser. Hun er blevet bedre til at udtrykke sig og vise empati. Hun kan f.eks. sige “undskyld” eller “slog du dig”. Tidligere kunne hun finde på at grine, som kunne være meget upassende. Generelt virker hun mindre støjende. Der er ingen problemer med tøj nu. Hun vil gå i alt tøj. Hun har endda været med mor på indkøb i en butik, hvor hun var frisk på at prøve en masse tøj. I den forbindelse fik hun en ny pelsvest. Mor fortæller, at hun var helt færdig efter en skoledag med pelsen på. Alle børnene ville nemlig røre ved den dejlige bløde pels. Det blev hun overstimuleret af, og vesten skal derfor ikke bruges på skoledage. Det fortæller også, at pigen ikke er færdigtrænet.

SULT, TRÆTHED, SKOLEN & SØVN

Hejsa Mette. 


Jeg vil bare lige skrive og fortælle, at det går så godt med min søn. Siden sidste besøg har vi trænet det sædvanlige samt reflekser. Vi skal snart til at træne nakkedelen, så godt går det, og vi træner stadig 2 gange om dagen. 

Siden sommerferien er det kun gået fremad for min søn. Herhjemme mærker han sig selv meget  bedre i forhold til sult og træthed. Han falder faktisk også hurtigere i søvn. Han vælger også roligere aktiviter at lave herhjemme, både alene og med vennerne. Men i skolen er der sket størst fremskridt (det er jo også der, han har haft størst udfordringer). Lærere og pædagoger melder om en dreng, der er blevet mere populær iblandt kammeraterne. Han er begyndt at bruge de værktøjer socialt, som vi har forsøgt at få bruge siden skolestart, hvilket også resulterer i mindre konflikter i løbet af dagen. Det er yderst sjældent, at jeg hører fra skolen omkring en konflikt (før sommerferien, var det jo konstant). Nu får jeg kun beskeder på, hvor godt det går ham, både i timerne og i frikvarter/SFO tid. Når jeg henter ham, finder jeg oftere en dreng i mere rolige aktiviteter end før. Han kan være i Perleland, se film eller leger med Lego. Han leger med de mere rolige børn nu. Det er som om, at han føler sig bedre tilpas med dem. Det er så skønt, at se min dreng blomstre op på den her måde. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at træningen er virkelig begyndt at gøre sit nu. 


Hilsen en mor

TRIVSEL OG LIVSKVALITET, DRENG 7 ÅR

SØVN, TØJ DER DRILLER & VARME/KULDE

For 3 måneder siden blev jeg kontaktet af en mor, til en skøn pige på 4 år. Hendes pige havde nogle udfordringer, som hun ville høre, om jeg kunne hjælpe pigen med. Hendes koncentration var ikke så god, mærker i tøjet irriterede hende, hun tog altid tøjet af, hun havde det altid varmt, hun blev nemt overstimuleret, hendes temperament var lidt voldsom og hun tog 1,5 time om at falde i søvn om aftenen. 


Nu har familien trænet i 4 måneder, og det er der kommet gode resultater ud af. Mærker i tøj og tøj generelt generer hende ikke mere, og hun kan nu mærke, at hun nogle gange fryser. Nu falder hun i søvn på 15 minutter. Konflikter i hjemmet er der stadigvæk, men der er langt færre. Børnehaven har udtalt, at hun ikke er så usikker i hendes adfærd som tidligere. Hun tror på sig selv og siger mere fra og til overfor de andre børn. Hun bliver fortsat overstimuleret, når der sker for meget. Pigen er ikke færdigtrænet, og vi skal ses igen, når familien har arbejdet videre med træningsprogrammet derhjemme. 

URO & TAKTILE UDFORDRINGER

Jeg har jeg haft besøg af en dreng på 10 år. Drengens mor kom til mig for 4 uger siden med bekymringer omkring hans udvikling. Drengen var meget urolig, og han brød sig ikke om berøring. Skolen udtalte, at han nemt faldt i staver, han mistede fokus og interesse for opgaverne, og hans udholdenhed var kort. Hans opførsel var grænsesøgende og forstyrrede undervisningen. Familien har trænet med drengen i 4 uger. Der er kommet flere positive beskeder fra skolen, hvor de nu oplever, at drengen kan fastholde koncentrationen i længere tid, han er kvik, og han er ikke så nem at aflede. Derhjemme kan forældrene også mærke, at han er meget mere rolig, og han bliver bedre og bedre til træningen. Drengen er i et forløb hos mig, hvor vi sammen arbejder videre med hans motoriske udfordringer. 

SELVSTIMULERENDE ADFÆRD / SPÆDBARNS ONANI

Jeg har haft besøg af en sød lille pige på 19 måneder. Hendes familie kom til mig for 3 måneder siden. De havde observeret en adfærd hos deres baby, der som 7 måneder gammel i rygliggende trak benene op, spændte i maven og så svedte hun. Det tiltog, og de var forbi lægen og senere børnelæger. De konstaterede spædbørns mastubering. Rådet var at aflede hende. Desværre blev det værre og værre, og det fortsatte, da hun startede i dagpleje. Dagplejer havde læst en historie om en af mine tidligere klienter vedr. selvstimulerende adfærd og spurgte forældrene, om det mon kunne være værd at afprøve. Det råd tog forældrene imod. 


Nu har familien og dagplejer lavet sansemotorisk træning med pigen i 3 måneder. Pigen er ikke længere selvstimulerende i dagplejen. Derhjemme ses der kun selvstimulerende adfærd, hvis familien holder pause fra træningen. Det betyder altså, at træningen virker, men at pigen ikke er færdigtrænet. Hun er inde i en rigtig god udvikling både grovmotorisk, sprogligt og socialt og jeg kan derfor afslutte pigen hos mig. 


Selvstimulerende adfærd/onani er et meget tabubelagt emne. Ofte får forældre at vide, at de skal aflede deres børn, når børnene gør det mere end det forventelige. Forældre ved selv, når det er for meget. I mange tilfælde kan barnet have sansemotoriske problemer. Igennem den træningsplan jeg igangsætter, vil barnets adfærd gradvis aftage. 

KULDEGYSNING & GLÆDESTÅRER

Det er sjældent, at jeg bliver så påvirket af børns historier om fremgang, som jeg gjorde i dag. Jeg sad med kuldegysninger, og mor og jeg fældende et par tårer. Lettelsen hos mor var tydelig. 


For en god månedstid siden mødte jeg en dreng på 10 år. Hans udfordringer viste sig på flere måder: 


  • Han var sensitiv overfor pludselig lyde.
  • Han tog tøjet af som det første, når han kom hjem fra skole.
  • Han var meget udfordret ift. at skrive med blyant i skolen. Blev der stillet krav i skolen om dette, kunne han gå i affekt. 
  • Han havde et lavt selvværd
  • Han blev nemt provokeret
  • Han manglede fornemmelser for grænser i leg
  • Han blev overstimuleret i skolen og blev udadreagerende f.eks. kunne han vælte et bord eller sparke til en dør. 
  • Han havde svært ved mange voksenrelationer.
  • Han var på reduceret skoleskema.
  • Han ringede til hans mor på arbejde hver gang, han var i det røde felt. Mor måtte hver gang bruge lang tid på at tale ham ned i det gule felt, og herefter ned i den grønne felt. Kun mor kunne dæmpe hans adfærd. Dette var en stor over-belastning for mor. 


Efter en sansemotorisk test af drengen, satte jeg familien i gang med et træningprogram. De har nu arbejdet i godt en måned med programmet, og der er sket meget store fremskridt: 


  • Det er blevet meget nemmere for drengen at skrive med en blyant. Han spænder ikke så meget i hånd og arm, og han er blevet mere udholdende og kan skrive i længere tid. Han bliver ikke så frustreret mere, og der ses ikke længere affekt problemer i skolen pga. skrivning. 
  • Den største forandring, der er sket, er drengens overskud. Overskuddet er steget markant. Der er kommet så meget glæde ind i hverdagen igen. 
  • Han er aldrig vred derhjemme mere, og han er faktisk heller aldrig på grænsen til at blive vred. 
  • Der har været betydelig færre udfordringer i skolen, og lærerne kan mærke en forskel, og de har kommenteret på det. 
  • Hvis drengen kan mærke, at der er nogle frustrationer på vej, så kan han stadigvæk godt ringe til hans mor. Men når han ringer, så er han ikke oppe i det røde felt mere. Han er kun i gul eller grøn. Så opgaven for mor er blevet betydelig nemmere, og hun er ikke længere på overarbejde ift. at dæmpe hans frustrationer.
  • Drengen tager nu også bedre imod kollektive beskeder som kan indeholde kritik, og accepterer at de ikke er rettet personligt mod ham. 
  • Der har været projektuge i skolen. De ustruktureret dage har han klaret så flot, at selv lærerne var imponeret. 
  • Drengen er nu kommet på normal skema igen, og har været det de sidste 2 uger med stor succes. 


Vi arbejder videre med flere tiltag, som skal forbedre drengen og familiens livskvalitet yderligere. 

Cleaner, 4578 Marmora Road, Glasgow D04 89GR

Call: 1-800-700-6200

Email: mail@demolink.org